Chiropractie Leiden - Rooseveltstraat 2u - 2321 BM Leiden - Telefoon: (071) 512 77 88 - info@chiropractieleiden.nl

Voeding, beweging en een gezonde innerlijke motivatie zijn de eerste-lijns instrumenten van uw natuurlijke zelfverdediging. Als men lichamelijke klachten heeft, verdient het extra aandacht. Voedingsstoffen ondersteunen immers het lichaam en versterken het immuunsysteem terwijl de gepaste activiteit voor regeneratie zorgt en vitaliteit.

Daarom zal er bij Chiropractie Leiden ook aan deze belangrijke aspecten van het lichaam en het welzijn de nodige zorg worden besteed. 

 

Oefeningen - Progressieve weerstand

 

Kernstabiliteit is een belangrijk begrip binnen de gezondheidszorg, in het bijzonder binnen de fysiotherapie en chiropractie.
'Het is begrijpelijk dat wij onze buikspieren trainen om er goed uit te zien. Maar meer nog zouden wij dit moeten doen om zonder klachten van een hogere kwaliteit van leven te kunnen genieten’, zegt chiropractor Postma.
En hierover gaat het precies. Een goede spierconditie is een buitengewoon belangrijke component om een klacht te voorkomen. Bij de behandeling van de meeste problemen die wij in de praktijk zien, speelt de spierconditie een voorname rol.
Chiropractoren bij Chiropractie Leiden werken met een oefenprogramma als onderdeel van de behandelingsschema’s. Het gaat om het 'Systeem van de Progressieve Weerstand'.
Een oefenbal is een veel gebruikt voorwerp bij deze oefeningen om niet alleen de spierkracht maar tevens de coördinatie van spieren voor alle leeftijdsgroepen te verbeteren. Ook TheraBand®, maar soms volstaat er een matje op de grond of een deurkruk.

Op onze Chiropractie Leiden TV-kanaal kunt u zien hoe de individueel geadviseerde oefeningen dienen te worden verricht. Klik op de titel van de oefening die de chiropractor u heeft gevraagd te doen:

 

•  Accommodatieoefening

•  Accupressuur voor hoofdpijn 

•  Ademhalingsoefening

•  App voor tinnitis

• Basisstabiliteitsoefening 1 - De plank

Basisstabiliteitsoefeing 2 - De brug

• Basisstabiliteitsoefening 3 - Zijwaartse brug

Basisstabiliteitsoefening 4 - Superman

Basisstabiliteitsoefening 5a - Abdominal crunch

Basisstabiliteitsoefening 5b - Abdominal side crunch

Basisstabiliteitsoefening 6 - Heupabductie

Basisstabiliteitsoefening 7 - Brug op de bal

Basisstabiliteitsoefening 8 - Plank op de bal

Basisstabiliteitsoefening 9 - Rugsteun op de bal

Basisstabiliteitsoefening 10 - Rugextensie op de bal

Basisstabiliteitsoefening 11 - Voorwaartse rol op de bal

Basisstabiliteitsoefening 12 - Zijwaartse crunch op de bal

Brügger oefening

• Complex Movements

De Lunge

De Squat

• Gaze Stabilization

Hamstring Stretch

• Hemistim

• Iliopsoas en quadratus lumborum stretch

ITB 'release'

• Knie stabiliteitsoefeningen

• Lucht 'gorgelen'

Micropauze

Mobiliserende nekoefeningen 

Nek mobiliteitsoefening

• Nygstagmus

Ochtend mobiliteitsoefening

Oefening voor tenniselleboog

• Oefeningen voor beter evenwicht - Staande

Oefeningen voor de bovenrug met TheraBand®
Oefeningen voor beter evenwicht - Zittend naar staand

Oefeningen voor beter evenwicht - Zittend

• Onderrugoefening 1 - Been optrekken

Onderrugoefening 2 - Knieën optrekken

Onderrugoefening 3 - Bekken kantelen
Onderrugoefening 4 - Benen zijwarts kantelen
Onderrugoefening 5 - Bovenbeenstretch
Onderrugoefening 6 - Laterale flexie
Onderrugoefening 7 - Strekoefening
Onderrugoefening 8 - Hol en bol maken
Onderrugoefening 9 - Rugextensie
Onderrugoefening 10 - Been zwaaien
Onderrugoefening 11 - Abdominal crunch
Onderrugoefening 12 - Kuitstrecht
Opstaan met de heup als scharnier
• Piriformis stretch
Rotator cuff-oefening met TheraBand®
• Smooth pursuit en saccades
• 'Spin' oefening voor beter stabiliteit
Stretch voor de kuitspieren
Stretch voor de monnikskapspier
Stretch voor de borstspier
Stretch voor rhomboideus
Stretch voor levator scapula
Thoracic range of motion oefening
• Toe curls
• Trigger-point therapie voor de bovenrug met een tennisbal
• Trigger-point therapie voor de bilspier met een tennisbal
• TRX - Introduction
TRX1 - Chest press
TRX2- Upright  row
TRX3 - Arm extension
TRX4 - Squat
TRX5 - Flys
TRX6 - Reverse fly
TRX7 - Biceps
TRX8 - Buttock raise
TRX9 - Leg swing
TRX10- Push up
• 'Wall angel' oefening voor de bovenrug
• 'Zenuwmobilisatie' tussen nek en arm
'Zenuwmobilisatie' tussen rug en been
 
 
 
 

Voeding

 

Ontstekingen spelen een belangrijke rol bij veel aandoeningen en bij het verouderingsproces van het lichaam. Een voedingspatroon dat ontstekingen tegengaat zit vol plantaardige producten en wordt aangevuld met vette vis. Verder blijkt uit onderzoek dat als u deze voedingsmiddelen ook nog eens zo min mogelijk bewerkt en ze gebruikt zoals men dit in de oertijd deed (paleolithische voeding), dat u dan nog beter bezig bent.

Bij veel klachten zal uw behandelaar bij Chiropractie Leiden u daarom aanraden bepaalde voeding te vermijden en van andere juist meer te gaan eten. Het chemisch aspect van het lichaam is tenminste even belangrijk tijdens de behandeling en preventie als de aanpak van biomechanische- en/of neurologische klachten.

Het verband tussen laaggradige ontsteking, het ontstaan van ziekte en hoe lifestylefactoren, voedingsadvies en bepaalde supplementen een grote rol kunnen spelen in het herstel is reeds uitvoerig onderzocht en besproken. Hieronder een aantal links en publicaties met praktische informatie om u op weg te helpen naar een gezondere etenspatroon.

Wie zich echter verder wil verdiepen in hoe zo’n ontstekingsmechanisme precies verloopt, wat de bijdrage is van bepaalde supplementatie, of de voordelen van het eten 'als een oermens', kan de desbetreffende wetenschappelijke literatuur verderop deze pagina terugvinden.

   

 

 

 

 

 

Wetenschappelijke publicaties

 

 

De sportschool

 

Gaat u graag naar de sportschool maar bent u op zoek naar professionele begeleiding? Dan hebben wij voor u ook een aantal sportcentra in onze omgeving die wij persoonlijk hebben bezocht om de aanwezige begeleiding te toetsen, t.w. Sportcity (Leiden), Jetts (Leiden) en Wellness Center Vlietlijn in Leiden. Bij deze scholen hoort bij de inschrijving een uitvoerig intake gesprek met een bekwaam persoon (veelal een fysiotherapeut(e)) en tijdens het sporten is er altijd een gekwalificeerde instructeur aanwezig. Dit maakt de sportschool toegankelijk voor jong en oud, gevorderde of beginner, maar ook mensen met specifieke wensen en klachten. Samen met u wordt er ter plekke een schema vastgelegd –eventueel in overleg met uw chiropractor en/of een personal trainer– die rekening houdt met uw beperkingen en streefresultaten. 


Openingstijden: Maandag t/m vrijdag: 08:00-12:00 uur en van 13:00-17:00 uur. Zaterdag: 09:00-13:00 uur.