Chiropractie Leiden - Rooseveltstraat 2u - 2321 BM Leiden - Telefoon: (071) 512 77 88 - info@chiropractieleiden.nl

November / December

 

Dit najaar staat Chiropractie Leiden helemaal in de belangstelling van onze regionale media! Naast een prominente plaats in de rubriek ‘De Zaak’ van “Het op Zondag”, de tweede helft van de maand oktober, staan we nu ook in de najaarseditie van het glossy magazine “Leven!”. Leuk om te weten dat de samenleving onze bijdrage aan de gezondheid op prijs stelt!

Chiropractie en bloeddruk
Recent onderzoek van Rush University Hypertension Center in Chicago, V.S., heeft aangetoond dat chiropractische correcties van de nekwervels de bloeddruk verlagen bij patiënten met lichte vormen van hypertensie.

Volgens hoofdonderzoeker, professor George Bakris (directeur van het centrum), heeft chiropractische behandeling het effect van niet één maar twee bloeddrukverlagende medicijnen tegelijk. “Voordeel hierbij is dat er geen bijwerkingen zijn”, zegt Bakris. Het onderzoek liet zien dat de met chiropractie behandelde patiënten aanzienlijk lagere bloeddruk bleken te hebben dan de controlegroep. Gemiddeld was er een verlaging van 14 mm Hg van de systolische druk (bovendruk) en 8 mm Hg van de diastolische druk (onderdruk).

Tijdens het onderzoek nam niemand bloeddrukverlagende middelen en er werden geen bijverschijnselen waargenomen.

De resultaten van de studie bleven gehandhaafd gedurende de 8 weken die het onderzoek duurde. Ook al zijn er reeds meerdere van dergelijke studies verricht, die aantonen dat chiropractische correcties van de wereldkolom (nek en bovenrug) een bloeddrukverlagende werking hebben, is dit de eerste studie die dit feit onomstotelijk bewijst.
(G. Bakris, M. Dickholtz et al, “Atlas Vertebra Realignment and Achievement of Arterial Pressure Goal in Hypertensive Patients: A Pilot Study” in: The Chiropractic Report, vol. 21 no. 3, mei 2007)

Walnoten
Volgens een onlangs verschenen Spaanse studie zouden walnoten nog beter tegen hart- en vaatziekten werken dan olijfolie. Walnoten blijken nog beter in staat te zijn om slagaders flexibel te houden. De noten schijnen de elasticiteit van slagaders te vergroten dankzij de onverzadigde vetzuren die ze bevatten.

Aan de studie deden 24 proefpersonen mee, de ene helft met een hoog cholesterolgehalte in hun bloed en de andere helft met een normale meting. Elke groep kreeg een vette maaltijd aangeboden. Bij de ene groep werden vijf theelepels olijfolie aan de maaltijd toegevoegd, bij de andere groep acht gepelde walnoten. In een maand tijd kreeg een groep de eerste twee weken olijfolie en de laatste twee weken walnoten en bij de andere groep was het precies andersom.

Bij personen met een hoog cholesterol nam de elasticiteit van de slagaders toe na het eten van walnoten en nam het af na het consumeren van olijfolie. Bij personen met een normaal cholesterolgehalte bleef de elasticiteit gelijk na walnoten en nam die af na olijfolie. De onderzoekers concludeerden dat zowel walnoten als olijfolie helpen om na een vette maaltijd ontstekingen in de slagaders te verminderen.

Vetmoleculen veroorzaken een ontstekingsreactie die de elasticiteit van slagaders vermindert. Als het vet niet wordt geneutraliseerd, verharden de slagaders en dat kan weer leiden tot hart- en vaatziekten.

Het volgen van een Mediteraan dieet doet de kans op dit soort ziekten duidelijk afnemen. Het dieet is over het algemeen rijk aan granen, vis, groenten, peulvruchten, noten, olijfolie en arm aan melkproducten.
(Uit In Vorm, nr.3, 2007)

Slaapgebrek
Chronisch slaaptekort geeft een permanent gevoel van moeheid en veroorzaakt lichamelijke uitputting. Maar niet alleen dat. Op lange termijn kan het ook nog schadelijk zijn voor de geestelijke gezondheid van een mens. Dit beweren de Groningse neurobiologen Peter Meerle en Viktor Román. In 2006 maakten ze bekend dat een voortdurend gebrek aan slaap, dusdanige veranderingen in de hersenen teweegbrengt dat het kan leiden tot een depressie. De ontregeling in de hersenen blijkt ook niet gemakkelijk terug te draaien te zijn met een paar uur extra slapen. Heeft men een week lang slecht geslapen, dan is er ook een hele week goed slapen nodig om neurologisch helemaal te herstellen.

De vraag is hoeveel slaap nodig is om onze hersenhuishouding op orde te houden. Maar die vraag lijkt niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Slaapbehoefte blijkt namelijk van vele factoren afhankelijk te zijn. Kinderen, bijvoorbeeld, moeten gemiddeld meer slapen dan volwassenen. Bovendien blijken de slaapbehoefte en het ideale slaappatroon ook nog eens sterk te variëren van persoon tot persoon.

Slaaponderzoeker Walter Brown schreef een boeiend artikel in de Scientific American Mind waarin hij een onderzoek aanhaalt van historicus Roger Ekirch. Deze ontdekte in oude slaapliteratuur over onze voorouders, dat mensen ’s avonds en ’s nachts in twee episoden sliepen. De meeste mensen gingen kort na zonsondergang een uur of vier slapen en werden daarna wakker. Ze bleven dan enkele uren op en gingen vervolgens weer vier uur slapen tot zonsopgang. In de uren die ze wakker waren, gingen ze bij kaarslicht allerlei huishoudelijke taken doen, met elkaar praten, enz. Die uren werden vaak ook gebruikt voor gebed, contemplatie en nadenken over de droom uit de eerste slaap.

De ontdekking van Ekirch sluit naadloos aan bij wat sommige slaaponderzoekers al eerder ontdekten, namelijk dat het opbreken van de slaap in twee porties waarschijnlijk beter aansluit bij het natuurlijke slaapritme van de mens. Een onderzoek onder gezonde mannen had dit al in het begin van de jaren ’90 aangetoond. En er bestaan ook nog steeds primitieve stammen bij wie gesegmenteerd slapen heel normaal is, beweert Elsevier.

Als dit allemaal waar is, namelijk dat een mens beter twee keer vier uur kan slapen met een wakkere periode ertussen, dan acht aaneengesloten uren zoals nu de bedoeling is, dan kan dat verklaren waarom zo veel mensen zo slecht slapen en moe zijn, ondanks het feit dat ze de hele nacht in bed hebben gelegen.
(Uit Elsevier, maart 2007)

Groentherapie helpt
Een wandeling in de natuur helpt om een depressie te bestrijden en het zelfvertrouwen te herstellen. Dat blijkt uit een studie van de universiteit Essex die een aantal maanden geleden werd gepubliceerd.

‘Ecotherapie’ zou dan ook echt als een behandeling gezien moeten worden, luidt de conclusie. In de studie, met de naam ‘Ecotherapie: de groene agenda voor de mentale gezondheid’, vergelijken de onderzoekers de gemoedstoestand van depressieve mensen gedurende een half uur in de natuur en in een winkelcentrum. De depressieve gevoelens namen bij 71 procent van de natuurwandelaars af met 90 procent en hun zelfvertrouwen steeg.

Ter vergelijking: na een wandeling door een winkelcentrum ondervond maar 45 procent een vermindering van de negatieve gevoelens en 22 procent werd er nog depressiever van. De helft voelde zich er meer gespannen door en 44 procent kreeg een lager gevoel van eigenwaarde. “We zeggen niet dat schoktherapie antidepressiva kan vervangen, maar ze moet op zijn minst in aanmerking komen”, aldus de onderzoekers.
(Uit AD, mei 2007)

wwweetje
Ongeveer een half miljoen Nederlanders heeft meerdere nachtmerries per week, slaapt daardoor slechter en functioneert overdag minder goed. Mensen weten vaak niet dat er wat aan gedaan kan worden. Ze blijven soms hun leven lang last hebben van nachtmerries. Speciaal voor hen is er sinds enkele maanden de populair-wetenschappelijke website www.nachtmerries.org van de Universiteit Utrecht met boordevol informatie over slapen en dromen en wat u zelf kan doen om uw probleem te verhelpen.

Chinese wijsheid
‘Met de geur van gember krijg je de doden weer levend’, zeggen de Chinezen. In hun klassieke geneeskunst, onderverdeeld in ‘koele’ en ‘warme’ elementen, hoort gember uiteraard bij de warme. Dat weten wij ook als we gemberthee zetten op kille avonden of er verkoudheid mee bestrijden. Gember is ook buitengewoon zuiverend: met een mixje van vers wortel-, appel- en gembersap spoelt u uzelf helemaal schoon. Bovendien helpt gember tegen katers, wagenziekte en ook morning sickness. Verse gember bewaart u in de koelkast, gerold in keukenpapier en daarna losjes in plasticfolie gewikkeld. In de freezer kan het ook.
(Uit Elle Eten, voorjaar 2007)



Inschrijven voor de nieuwsbrief

Indien u op de hoogte gehouden wilt worden van onze nieuwsbrieven, dan kunt u hieronder uw email-adres invullen om zich in te schrijven.

Archief

2010
September
juli
Mei
Maart
Januari

2009
Mei
Maart
Januari

2008
November
September
Juli
Mei
Maart
Januari

2007
November
September
Juli
Maart
Januari

2006
November
September
Juli
Mei
Maart
Januari

2005
November
September
Juli
Mei
Maart
Januari

2004
November
September
Juli
Mei
Maart
Januari

2003
November
September
Juli
Mei
Januari

2002
November
September
Juli
Mei
Maart
Januari

2001
November
September
Juli
Mei
Maart
Januari

Openingstijden: Maandag t/m vrijdag: 08:00-12:00 uur en van 13:00-17:00 uur. Zaterdag: 09:00-13:00 uur.